Marie Rottrová je na domácí hudební scéně nezpochybnitelným fenoménem. Její charisma, nezaměnitelný pěvecký projev a energie, jež z ní na koncertech i při osobním setkání vychází, ne náhodou uhranuly již několik generací posluchačů. Speciální kapitolou v její tvorbě a zásadní srdeční záležitostí pak je tzv. černošská hudba. Svou jedinečnou interpretací žánrů jako soul, blues, gospel či black dance music si ostatně po právu vysloužila přízvisko Lady Soul. A právě pod tímto názvem vydává 19. října u Supraphonu kompilaci svých 21 nejoblíbenějších soulových skladeb.
„Soul byla úplně jiná hudba, než kterou jsem do té doby slýchala, úplně mě okouzlila, byla plná emocí, ale taky velmi těžká na zpívání. Tak jsem to začala zkoušet a samotnou mě překvapilo, že mi to jde. Dostala jsem v Ostravě šanci zpívat každou neděli na ‚čajích‘, a tak jsem tam začli hrát soulovou muziku,“ vzpomíná Marie Rottrová na své začátky, které se datují do druhé poloviny 60tých let.
Asi nejzásadnější vliv na její ranou soulovou tvorbu měl poslech stanice Radio Luxembourg, který ji inspiroval k vlastní oduševnělé interpretaci. Nejdříve tomu tak bylo na zmiňovaných „čajích“, a o něco později už i v rozhlasovém studiu společně s kapelami Majestic a Flamingo. Právě ve studiu Čs. rozhlasu Ostrava a také v pražském Studiu Dejvice byly nahrány první supraphonské singly a alba, jež ji zjednaly velkou reputaci a daly vzniknout přezdívce Lady Soul.
Ač Rottrová postupně tuto skvěle zvládnutou, ale časem přece jen poněkud limitující hudební formu zčásti opustila, ráda se k ní během své kariéry průběžně vrací, čemuž odpovídá i její věru obsáhlý soulový repertoár. Jeho pomyslné best of nyní najdeme na albu Lady Soul, které pečlivě sestavila sama zpěvačka. Jak ale přiznává, výběr to nebyl zcela jednoduchý: „Bylo pro mě docela těžké vybrat 21 písniček, všechny se na CD nedostaly, ale myslím, že ty zásadní soulové písničky tam jsou. Nahrávky byly pořízeny v období 1969–1990, takže jsou mezi nimi značné zvukové rozdíly, proto jsem je seřadila postupně, jak vznikaly.“
Mezi vybranou jedenadvacítkou tak najdeme všechny důležité součásti úspěšné kariéry Marie Rottrové. Písničky s mohutnou energií, výbornými českými texty zahraničních předloh (V. Čort, A. Brumovská, Z. Borovec, P. Vrba nebo J. Fikejzová) a vydařenými domácími příspěvky z okruhu kapely Flamingo/Plameňáci, ale třeba také z pera Jaroslava Wykrenta. Písničky, jež vždy zaujmou expresivním a dokonale frázovaným zpěvem i značnou dávkou nepředstíraného prožitku.
Nechybí samořejmě ani ty paní Marií nejvíce oblíbené. „Jsou to všechny věci z repertoáru Arethy Frankin, ke které jsem opravdu vzhížela, zvlášt blízká je mi písnička ‚Kdo má rád‘ s českým textem Jiřiny Fikejzové,“ odhaluje zpěvačka soulové skladby, jež jsou jejímu srdci nejblíže.
Některé z nich jistě zazní i na podzimní turné. To bude čítat celkem deset koncertů a odstartuje už 23. října v Rýmařově (kompletní výčet všech vystoupení najdete níže). Na vydaná Lady Soul pak Rottrová naváže v příštím roce jarním turné. „Na každém podzimním koncertu budeme CD Lady Soul křtít, a společně s mým hostem Petrem Němcem zazpíváme blok starých soulových písní,“ dodává ke koncertům Rottrová.