Osudy a tvorba skladatelů nové nahrávky Bennewitzova kvarteta jsou spojeny s hudebním životem Československa v období mezi dvěma světovými válkami, ale také s židovským ghettem v Terezíně a se zrůdností německého nacismu. Viktor Ullmann působil mezi válkami jako kapelník Nového německého divadla v Praze. Jeho Kvartet č. 3 vznikl přímo v Terezíně. Hans Krása své Téma s variacemi dokončil roku 1936, ale provedení se dočkal až v Terezíně společně s dětskou operou Brundibár. Erwin Schulhoff napsal svých Pět kusů z nadšení pro rytmus a tanec; je z nich zřejmá inspirace hudbou vídeňských salonů, Itálie i Španělska. Druhý kvartet Pavla Haase z roku 1925 potvrzuje skladatelovo označení za nejnadanějšího žáka Leoše Janáčka. V říjnu 1944 odvážel Pavla Haase stejný transport společně s Viktorem Ullmannem a Hansem Krásou na smrt do koncentračního tábora v Osvětimi.
Bennewitzovo kvarteto si svůj mezinárodní respekt začalo budovat vítězstvím na prestižních soutěžích v Ósace (2005) a Prémio Paolo Borciani v Itálii (2008). Od té doby jsou pravidelnými hosty na nejvýznamnějších pódiích (Wigmore Hall, Musikverein Vídeň, Konzerthaus Berlín, Théâtre des Champs-Elysées Paříž, New York, Seoul) a na festivalech (Salzburger Festspiele, Luzerne Festival, Rheingau Musik Festival ad.). Hudba terezínských skladatelů má v tomto souboru skvělého interpreta.
U příležitosti vydání nového alba Bennewitzova kvarteta jsme položili několik otázek houslistovi Štěpánu Ježkovi:
Štěpáne, jaká cesta vedla Bennewitzovo kvarteto k nahrání skladeb terezínských autorů?
Skladby terezínských autorů hrajeme v podstatě od samého počátku existence našeho kvarteta, tedy už přibližně dvacet let. Právě tato dlouhodobá zkušenost byla jedním z důvodů, proč jsme se rozhodli tento repertoár natočit.
Co bylo pro vás při nastudování těchto skladeb nejdůležitějším kritériem?
Hudba terezínských autorů má mnoho kvalit. Na jedné straně je ovlivněna moderními skladebnými technikami první poloviny 20. století – od avantgardy až k velmi intelektuálnímu přístupu Druhé vídeňské školy a na straně druhé je protkána tradiční českou měkkostí, melodikou a poezií. V naší interpretaci jsme se snažili vystihnout obě dvě tyto kontrastní polohy.
Skladby z tohoto alba také uvádíte koncertně?
Skladby terezínských autorů hrajeme na našich tuzemských i zahraničních koncertech pravidelně. Přestože bylo již učiněno mnoho, aby tato hudba vešla do obecného povědomí, stále je bohužel vnímána spíše jako ozvláštnění programu. Vzhledem k tomu, že se obecně snažíme propagovat českou hudbu, jsou pro nás tato skvělá, ale méně známá díla ideální možností, jak nabídnout program, obohacený právě těmito zajímavými a neotřelými skladbami.
bennewitzquartet.com
BENNEWITZOVO KVARTETO: Jakub Fišer – 1. housle, Štěpán Ježek – 2. housle, Jiří Pinkas – viola, Štěpán Doležal – violoncello. V nahrávce skladby P. Haase – „Z Opičích hor“ jako host Pavel Rehberger – bicí
ALBUM OBSAHUJE: Viktor Ullmann (1898–1944) – Smyčcový kvartet č. 3; Hans Krása (1899–1944) – Téma a variace pro smyčcové kvarteto; Erwin Schulhoff (1894–1942) – Pět kusů pro smyčcové kvarteto; Pavel Haas (1899–1944) – Smyčcový kvartet č. 2 „Z Opičích hor“