Pro šedesátiletého Franze Xavera Richtera, tehdy ve Francii etablovaného skladatele moravského původu, bylo pařížské jaro 1769 zcela výjimečné. Když se o dva roky dříve přihlásil do skladatelské soutěže, kterou pořádala významná koncertní instituce Concert spirituel, chtěl se patrně ucházet o nějaké hudebnické zaměstnání v Paříži. Zadáním byla kompozice velkého moteta („motet à grand chœur“ zahrnující sled árií, ansámblů a sborů) na latinský text žalmu 136 SUPER FLUMINA BABYLONIS. I když se Richter v soutěži neumístil, jeho kompozice vzbudila velký zájem a 28. března 1769 byla v rámci Concert spirituel premiérována v Tuilerijském paláci, největším sále tehdejší Paříže.
Dirigent a umělecký šéf Czech Ensemble Baroque Roman Válek k tomu uvedl: „Ne každý skladatel v historii měl to štěstí jako Wolfgang Mozart, že díky jednomu či dvěma hitům vznikl plošný zájem o celou jeho tvorbu. Při objevování děl méně proslulých skladatelů musí interpreti nejprve takové hity v jeho tvorbě najít, aby alespoň relativně plošný zájem se mohl začít kolem jeho tvorby rozvíjet. Richterův žalm SUPER FLUMINA BABYLONIS lze směle počítat mezi takové skladby s velkým potenciálem posluchačské úspěšnosti. Již konsekvence vzniku díla napovídají jeho vyznění a vypovídají o jeho úrovni. Tato kantáta byla napsána pro proslulé pařížské těleso Le Concert Spirituel, sólisty královské opery, a koncertní cyklus věnovaný grands motets v překrásném koncertním sále dnes již neexistujícího paláce Les Tuilleries nedaleko Louvru. Věřím, že zájemce i náhodné posluchače skladba ohromí a Richtera si díky ní směle přeřadí do prvoligových evropských skladatelů nejen orchestrální, ale i vokálněinstrumentální hudby.“
Později Richter nastoupil na prestižní místo ředitele kůru štrasburské katedrály. Moteto SUPER FLUMINA BABYLONIS sehrálo v jeho volbě bezesporu významnou roli. V prvních štrasburských letech (1770–73) vznikla trojice zhudebnění žalmu 50 MISERERE MEI, DEUS, určená pro temné hodinky, noční liturgii velikonočního tridua. Třetí z nich, f moll, v premiérové nahrávce doplňuje žalm SUPER FLUMINA BABYLONIS na tomto albu.
V pořadí již čtvrtou nahrávkou z díla Franze Xavera Richtera nám soubor Czech Ensemble Baroque objevuje dosud nezmapovaný odkaz pozoruhodného skladatele Evropy 18. století. Nahrávka vychází v celosvětové distribuci v pátek 25. 10. 2019 na CD i v digitálních formátech na značce Supraphon za podpory Ministerstva kultury.
BIOGRAFIE Czech Ensemble Baroque: http://www.ebcz.eu/o-nas/