Díky jejímu nasazení a bezchybné interpretaci tak máme příležitost ocenit tuto pozoruhodnou a nedoceněnou vrstvu Smetanova díla v kontextu největších klavírních skladatelů 19. století. Poslední album ze sedmidílné kolekce, která obsahuje celkem 8 CD, vychází 14. listopadu 2014. Nahrávka bude rovněž v digitální podobě nabídnuta na iTunes či Supraphonline.
„S pomocí a milostí boží budu jednou v technice Lisztem, v komponování Mozartem,“ poznamenal si Bedřich Smetana do deníku v lednu 1843. V té větě je všechno odhodlání a důvěra ve vlastní talent, které devatenáctiletého skladatele přiměly – navzdory rodičům – odejít do Prahy za dalším studiem a které z něj posléze učinily jednoho z nejslavnějších českých skladatelů. Začátek této cesty se vyznačoval velmi nejistými existenčními podmínkami a mladý Smetana tady musel prokázat velkou houževnatost. Nová nahrávka Jitky Čechové přináší jeho rané skladby z let 1845–1846, z období intenzivních studií a počátku samostatné umělecké dráhy. Mnohé z nich jsou na CD nahrány poprvé, některé později využil ve svých pozdějších dílech, nebo je revidoval.
„Zažívám pocit radosti ze završení kompletu, který určitě odráží významnou etapu mého profesního bytí, a zároveň nostalgii, že projekt končí. Přestože jsem ve stejné době natočila i celou řadu jiných nahrávek sólových či komorních, vždy mě těšilo ponořit se do Smetanova díla a věnovat se v koncentrovaných etapách jen jemu. Pevně věřím, že nahrávky získají své místo na slunci, a tím má činnost ve prospěch Smetany neskončí, ale naopak vzroste díky zájmu konkrétních pořadatelů o zařazení Smetanova nevšedně originálního odkazu do koncertních sérií,“ dodává Jitka Čechová, jejíž podání klavírního díla Bedřicha Smetany zaznělo již na pódiích v Německu, Rakousku, Francii, Švýcarsku, Anglii, Španělsku, Chorvatsku, Itálii, ale i v Brazílii, USA, Kanadě či v Japonsku, Jihoafrické republice a v Egyptě. „Obrovská šíře, pestrost, mnohostrannost a moderní osobitost Smetanova klavírního odkazu mě nepřestává fascinovat. Jsem vděčna osudu za tuto nevšední možnost proniknout díky nahrávce nejen do světa Smetanovy hudby, ale také do jeho mimořádné osobnosti, která tak mnoho znamená pro naši hudební historii, přestože do vínku života dostala tolik překážek,“ přemítá nad skladatelovým dílem Jitka Čechová a doplňuje: „Obrovským zážitkem je pro mě také reakce publika v různých koutech světa, která napovídá, že Smetana a jeho klavír konečně nachází své obdivovatele a zastánce i v 21. století.“
Jitka Čechová studovala na konzervatoři v Praze u prof. Jana Novotného, na AMU u prof. Petera Toperczera, postgraduálně se vzdělávala například u Eugena Indjice v Paříži a Vitali Berzona ve Freiburgu. Je laureátkou řady mezinárodních soutěží, koncertuje v mnoha evropských zemích i v zámoří. Spolupracuje s významnými domácími i zahraničními orchestry a vystupuje se sólovými i komorními programy. Je pravidelně zvána na velké hudební scény a festivaly (Pražské jaro, Graz, Paříž, Alte Oper Frankfurt, Baden-Baden, Bodensee Festival, Český Krumlov, Moravský podzim, Edinburgh, Bamberg, Janáčkův máj, Ticino Musica). Intenzivně se věnuje také komorní hudbě a jako pianistka Smetanova tria (Jiří Vodička – housle, Jan Páleníček – violoncello) vystupuje v rámci kombinovaných programů tria rovněž sólově. Těžiště repertoáru Jitky Čechové je v dílech českých autorů, vedle Dvořáka, Janáčka a Martinů hraje především Bedřicha Smetanu. Natočila již řadu úspěšných CD – jak sólově, tak jako klavíristka Smetanova tria.