Panova flétna patří k nejstarším hudebním nástrojům lidstva a je doložena v mnoha starověkých kulturách. V její dokonalé podobě ji dnes známe především z využití v rumunské lidové hudbě. Z Rumunska také pocházejí virtuosové, kteří ve druhé polovině 20. století nástroj proslavili: Damian Luca, Radu Simion, Nicolae Pîrvu, Simion Stanciu a Gheorghe Zamfir. Liselotte Rokyta studovala u čtyř učitelů z této „velké pětky“ a mnohé z autentické hry na Panovu flétnu se naučila i při několika cestách přímo od lidových hráčů v Rumunsku. S Gheorghem Zamfirem ji dokonce pojí mnohaleté přátelství a stejně jako on se i ona rozhodla, že zasvětí svůj umělecký život Panově flétně.
Album, které vydává 22. dubna 2022 pod názvem Syrinx, dokládá, že Panova flétna má své nezadatelné místo i ve světě klasické hudby.
Před vydáním alba jsme si s paní Liselottou Rokytou popovídali.
Co vás přivedlo k Panově flétně?
Vyrostla jsem v Holandsku, kde tehdy byla Panova flétna celkem neobvyklým nástrojem. Když jsem byla malá, slyšela jsem hrát v televizi Gheorghe Zamfira a zvuk Panovy flétny mě tak okouzlil, že jsem pro ni doslova zahořela! Moc jsem toužila naučit se na ni hrát, ale trvalo ještě dost dlouho, než jsem se k nástroji skutečně dostala. Studium Panovy flétny na vysoké škole umění v Hilversumu a pak v Amsterdamu jsem brala jako splněný sen.
Vaše nová nahrávka dokládá, že Panova flétna má své nezadatelné místo ve světě klasické hudby.
Koncertním hráčem na Panovu flétnu už jsem dlouho, ale pořád jediná profesionální hráčka v České republice. A Panova flétna už delší dobu patří do klasické hudby; nejde o novinku, i když pro mnoho lidí je to pořád dost exotický nástroj.
Převážně hraji klasickou a rumunskou lidovou hudbu s doprovodem varhan, klavíru, s komorním orchestrem nebo s cimbálovou kapelou.
Jak bylo těžké nebo naopak lehké vybrat si ty správné skladby pro album Syrinx?
Když přišel covid, svět se změnil a místo koncertů v zahraničí jsem byla doma. Přišla jsem náhle o důvod hrát a cvičit, a abych neztratila veškerou motivaci, začala jsem studovat sólový repertoár pro Panovu flétnu. Měla jsem dost skladeb, které jsem si už delší dobu chtěla zahrát, ale nenašla jsem čas. Zároveň přišla možnost natáčet pro Český rozhlas Ostrava a nápad udělat i album pro Supraphon byl na světě. Sólový repertoár jsem doplnila skladbami pro Panovu flétnu a klavír (s klavíristkou Eliškou Novotnou), aby album bylo pestré.
Dočká se repertoár z alba i koncertního provedení?
Doufám, že album Syrinx přesvědčí organizátory festivalů klasické hudby, že Panova flétna může jejich program obohatit. Již se něco konkrétního rýsuje pro letošní podzim.
Viděli jsme vaší fotografii s Gheorghe Zamfirem. Jaké bylo setkání s ním?
S Gheorghem Zamfirem jsem se v průběhu let setkávala vícekrát. Úplně poprvé jsme se viděli na master class v Holandsku v roce 1994. Ve Švýcarsku jsme v letech 2010 a 2011 oba učili na letní master class a Gheorghe mě dokonce doprovázel na klavír, když jsme večer hráli na speciálním koncertě. Zamfir je veliký muzikant, moc ho obdivuju, jeho celý život je doslova zasvěcený Panově flétně. Vzpomínám na jeho kompliment, když jsem hrála jeho skladbu Hora Batuta z alba Hora Romanilor & Tiganiada. Bedlivě poslouchal, potom přišel ke mně a řekl: „Liselotto hrajete jako muž, jste skvělá!“