MILOŠ SKALKA

VZPOMÍNÁ NA GOTTA A SVOBODU

Koupit album
Katalogové číslo: SU 6796-2

Společná cesta hudbou Karla Svobody a Karla Gotta trvala více než čtyři desetiletí a zanechala nesmazatelnou stopu v srdcích posluchačů. Na nové kompilaci Láska bláznivá s podtitulem Karel (Gott) zpívá Karla (Svobodu) najdete tři cédéčka plná jejich největších hitů, které pro vás vybral hudební znalec a moderátor Miloš Skalka. Ponořte se do světa melodií, které spojují dvě legendy české populární hudby.


Miloše Skalku jsme u příležitosti vydání trojalba Láska bláznivá vyzpovídali:


Miloši, jak se Karel Gott s Karlem Svobodou vlastně našli?


S nápadem, že by Karel Svoboda a Karel Gott mohli spolupracovat, přišel v roce 1968 ministr kultury Miroslav Galuška. Reagoval tak na nabídku, aby Československo vyslalo své reprezentanty na hudební festival v brazilském Rio de Janeiru. A právě jeho napadlo k tomu účelu spojit hitový tvůrčí potenciál Svobody a již stoupající hvězdu Karla Gotta.


A jaký byl Karel Svoboda?


Byl to člověk, který rád slyšel, že něco udělal dobře. Když jel například ve svém terénním voze nedaleko mého bytu po pražské Vinohradské třídě, zastavil a volal na mě, abych si šel něco poslechnout. Doslova mě vtáhl do auta a pustil mi demosnímek nové písně nazpívané jím samotným takzvanou svahilštinou. Potřeboval se ubezpečit, že ta písnička je dobrá. Chtěl to prostě slyšet. V době, kdy pro Petru Janů napsal píseň Říkej mi, zavolal a řekl mi, že by to mohl být hit i v zahraničí a abych mu k ní napsal anglický text. Dostala název Talk To Me, Petra Janů ji nazpívala na své exportní album a myslím, že docela uspěla… Jinak byl Karel Svoboda mimořádně milý a pohostinný člověk. A měl rád dvě věci, muziku a střelné zbraně. Bohužel víme, jak to s jeho druhou láskou dopadlo… Revolver měl ale stále u sebe a chodil střílet na střelnici. Tvrdil, že člověk musí být vždy připraven.


Jak začali spolupracovat?


Jejich spolupráce začala nesnadným úkolem. Karel Svoboda a textař Jiří Štaidl věděli, že mají do rána napsat pro festival v Riu píseň. Ale ještě ve tři hodiny ráno neměli ani notu a ani jediné slovo textu. Nešlo jim to. Prý někdy ve čtyři hodiny ráno začal Svoboda cosi preludovat na piano a Jirku Štaidla okamžitě napadl slogan Lady Carneval. Do rána, kdy se dostavil Karel Gott, byla písnička hotová.


Jak vznikaly songy pro Gotta?


Karel Svoboda přesně věděl, jaký typ repertoáru chce a současně může Karel Gott zpívat, a ten zase věděl, že melodie, které budou odpovídat jeho naturelu interpreta kantilén, mu složí právě Karel Svoboda.


Ví se, že někdy Gott Svobodovi vrátil nějakou písničku?


Pokud vím, melodii jako takovou mu nevrátil nikdy. Byli na společnou, kongeniální vlnu tak dobře napojeni, že Gottovu repertoáru Svobodovy melodie zcela vyhovovaly. Co ale Gott často vracel, byly texty.


Miloši, jak jste přišel ke spolupráci s Karlem Gottem vy?


Mělo to docela kuriózní začátek. Někdy v roce 1967 jsem napsal nelichotivou recenzi na jeho koncert v pražské Lucerně. Vyšla v tehdejším deníku Mladá fronta a já se v ní ptal, jak dlouho ještě míní na koncertech zpívat píseň Maria z muzikálu West Side Story. Dodal jsem, že mě to už jako diváka nebaví. Podotýkám, že jsem měl za sebou asi dvacet jeho koncertů a na všech ji zpíval. Karel Gott ale vždycky chtěl přijít všemu na kloub. Sehnal si tedy mé telefonní číslo, zavolal mi a pozval mě na schůzku. Sešli jsme se v někdejším Rave klubu na Václavském náměstí a tam mi vysvětlil, že árii Maria bude zpívat tak dlouho, dokud na to bude mít. Až přestane být jeho tenor oslnivý, už to nepůjde. A dodal, že je to jedna z nejkrásnějších árií v dějinách populární hudby. Uznal jsem, že má pravdu a že ta otázka v mé recenzi byla zbytečná. Přitom jsme si ale takříkajíc padli do noty. Občas ode mě něco potřeboval, napsal jsem mu pár anglických textů, později i českých a začali jsme spolu kamarádit. Intenzivnější spolupráce nastala, když mě v roce 1970 pozval na zmíněný hudební festival v Aténách. Později jsem mu začal psát proslovy na různé akce i promluvy mezi písněmi na koncertech, v čemž jsme se střídali s Karlem Šípem. Vzniklo mezi námi kamarádství, kterého jsem si nikdy nepřestal vážit. Myslím, že se mu líbilo především to, že jsem mu vždycky říkal pravdu. Pochlebovačů měl kolem sebe až až. Dne 19. dubna roku 2009 mi na první stranu bookletu tehdy aktuálního pěticédéčka svých hitů napsal věnování: „Milošovi, s díky za dlouholetou kritiku. Karel.“


Poslechněte si podcast s Milošem Skalkou: https://supraphon.lnk.to/PodcastMilosSkalkaID

Připojené video