BELLA ADAMOVA

ROZHOVOR

Koupit album
Katalogové číslo: SU 4329-2

V jedenatřiceti letech je altistka Bella Adamova, rodačka z Čečny, vycházející hvězdou, která poutá pozornost nejen svým výjimečným citem pro písňovou literaturu, nádherně zbarveným, hluboko posazeným hlasem a ryzím uměleckým přístupem k písním, které si do svého repertoáru vybírá, ale také svým zapálením pro improvizaci. S rodinou v dětském věku odešla před útlakem do Prahy, kde chodila na mezinárodní školu. Kosmopolitní Praha ji obklopila mnoha kulturami, které ji inspirovaly k všestrannosti hudebníka šťastně se pohybujícího mezi žánry. Bakalářské studium absolvovala na londýnské Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance a magisterské studium završila v Kolíně nad Rýnem v Německu. Učila se od mnohých mistrů – mj. u Anne Sofie von Otter, Thomase Hampsona či Christopha Prégardiena.


Bella Adamova u vydavatelství Supraphon nyní vydává album s příznačným názvem „There Is Home“, které nahrála ve vzácném souznění s klavíristou Michaelem Geesem. Obsahuje její speciální výběr písní Haase, Musorgského, Brittena a Mahlera.


S Bellou Adamovou si o jejím novém albu povídáme krátce před jeho vydáním.


Co bylo na přípravě vašeho alba nejtěžší, a co naopak vás nejvíce těšilo?

Nemůžu říct, že by mi něco na přípravě mého nového alba přišlo vyloženě těžké. Tento projekt je moje srdeční záležitost a natočili jsme písně, které už i docela dlouho zpívám. Tuto dramaturgii jsem měla, jak se říká, v šuplíku už od roku 2017, kdy jsem ji prezentovala na svém magisterském koncertě v Kolíně, a až na pár doplnění jsme na ní nic neměnili. Tehdy mi ale trvalo celý rok, než jsem svoji představu dotáhla do té formy, se kterou jsem mohla být spokojená. K dramaturgii svých koncertních programů potřebuji delší čas, nerada je formuju rychle, musí ve mně nějakou dobu zrát.


Nahrávat s klavíristou Michaelem Geesem je pro mě obrovská radost, spolupracujeme už od roku 2015, takže jsme na sebe napojeni a máme společnou hudební řeč. Neznám nikoho, kdo přemýšlí o hudbě a hraje jako on, a slyšet, jak hraje naživo, je opravdový a hluboký zážitek. Taky je velká úleva mít někoho tak zkušeného po svém boku. Při natáčení alba jsem cítila určitý tlak, řekla bych sama od sebe. O tom, že natočím právě tento repertoár, jsem snila už mnoho let, a měla jsem od sebe vysoká očekávání, občas i nemožná.


Moc mě těšila také důvěra a ochota celého týmu Supraphonu, cítila jsem hluboké pochopení a úctu k mým uměleckým záměrům.


Doufám, že si posluchači najdou chvíli poslechnout si desku od začátku do konce, a jsem moc zvědavá na ohlasy, jak na ně zapůsobí.


Jaký význam pro vás má improvizace?

Je to způsob kompozice pro extroverty, kteří nedokážou strávit osamělé hodiny psaním not. (směje se) … Improvizování mě naučilo více o interpretaci písní a hudbě obecně než cokoli jiného. Je to místo, kde si mohu hrát a tvořit. Avšak v rámci improvizace se nemohu schovávat za skladatelem a jeho tvorbou; to dokáže být i velmi odhalující.


Plánujete představit repertoár alba i koncertně?

„There Is Home“ zahrajeme v rámci pražského festivalu Music is v Divadle X10 ve čtvrtek 5. října a také právě tam chceme album slavnostně pokřtít.


Můžete vybrat ze svého diáře pár zajímavých koncertů, na které byste posluchače pozvala?

Srdečně zvu na Svatováclavský hudební festival, kde konečně poprvé zazpívám Schubertovu Zimní cestu. A to již 7. září ve spolupráci s Wihanovým kvartetem. De Falla El Amor Brujo s Robertem Kružíkem bude uvedena ve Zlíně 30. listopadu. Moje první vysněná Mahlerova 2. Symfonie je naplánovaná se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK pod vedením dirigenta Tomáše Braunera na 12. a 13. června příštího roku.


Vraťme se na závěr ještě k vašemu právě vycházejícímu albu „There Is Home“. Je pozoruhodné nejen svým hudebním obsahem, ale i pojetím obalu CD.

Ano, je to totiž opravdu moje osobní album, u kterého nám záleželo na každém detailu, na každém slově v bookletu, na výběru báječného Martina Stupky, se kterým jsme písně nahráli, na fotografce i na barvě písma na zadní straně.

A ráda bych podotkla, že jsem na obálce spolupracovala s výjimečnou fotografkou Michaelou Karásek Čejkovou, fotila nás v oblečení slovenského návrháře Zoltána Tótha. Moc jsem chtěla posunout naše vnímání toho, jak může obálka klasické nahrávky vypadat, aby zaujala i jiné publikum. Nemám ráda rozdělení na žánry, věřím že naše hudba je schopna oslovit kohokoli, kdo je jí otevřený.


MULTILINK: https://supraphon.lnk.to/BellaAdamovaThereIsHomeID

Připojené video