Jak se posouvat, neustrnout a nacházet stále nové cesty kreativity? Otázka stará jako umění samo. Jednoznačná odpověď neexistuje, ale kdo hledá, nachází. Jedněmi z těch, kteří každým dalším albem rozvíjejí nekonečný příběh hledání, nalézání i objevování jsou bezesporu pražští Clarinet Factory. Mezinárodně renomovaný ansámbl, který už více než čtvrtstoletí redefinuje pojetí i využití klarinetů, právě píše další kapitolu své fascinující cesty sonickým světem napříč žánry. Do jejích prvních stránek se můžete začíst, respektive zaposlouchat právě teď prostřednictvím singlu Obloha šedá feat. Beata Hlavenková a Milan Cimfe, který předznamenává nové album Towers, jež vyjde na sklonku března na LP a digitálně.
„V původním plánu měla být Obloha šedá instrumentální nahrávkou, ale postupem času, jak jsme na ní společně s Milanem Cimfem ve studiu pracovali a přibývaly nápady, zrodila se pulzující funky píseň o konci jednoho toxického vztahu, obohacená o famózní sólo Beaty Hlavenkové,“ říká k pilotnímu singlu alba Towers autor textu, klarinetista a zpěvák Vojtěch Nýdl.
Jak je pro Clarinet Factory typické, první ochutnávka z v pořadí šestého řadového alba představuje jen jednu z mnoha barev jejich výrazové palety. Kapelník Jindřich Pavliš upozorňuje, že v porovnání s předchozí nahrávkou Pipers (2020) kladou CF na novince větší důraz na instrumentální skladby a Obloha šedá je jednou z pouhých dvou písní s textem. „Jinak hrají hlavně klarinety, bicí, loopery, přičemž vokál – a to nejen Vojtův – je často použit jako nástroj nebo ambient. K výslednému zvuku alba významně přispěl náš vzácný host Beata Hlavenková, která s námi strávila celý den v Sonu a na klavír a fender piano vykouzlila mnoho výrazných a barevných vrstev. Byla radost vybírat z nich doma hodiny a hodiny to nejlepší,“ dodává Pavliš.
Kromě Beaty Hlavenkové je vedle čtveřice Luděk Boura, Vojtěch Nýdl, Jindřich Pavliš a Petr Valášek další důležitou postavou Milan Cimfe ze studia SONO Records, jenž s Clarinet Factory spolupracoval už na Pipers. „Zatímco na Pipers šlo spíše o experiment, mezi oběma deskami se Milan stal hostem většiny našich koncertů a na novém albu se věnuje bicím, samplům a další elektronice. Samplované bicí jsme ale doplnili také živými bubny našeho letitého spolupracovníka Danka Šoltise, což dodalo hudbě přirozený drive a lehkost odspodu,“ říká Pavliš.
Z výše řečeného je nasnadě, že Towers budou dalším výrazným počinem (nejen) v diskografii Clarinet Factory, jehož mnohovrstevnatost bude radost objevovat s každým poslechem. Zejména pak v případě chystané vinylové limitky, pod jejímž grafickým designem je opět podepsán renomovaný Pavel Fuksa.
„Towers jsou především tři strany vinylového alba a tomu je přizpůsobena i dramaturgie. První strana je posluchačsky přímočařejší, obsahuje dvě písně a hybné skladby. Na druhé se vydáváme více na výlet do rozdílných zvuků a žánrů, třetí vnímáme jako zastavení v čase, spočinutí v jiném vesmíru. Kdo si pořídí vinyl, může ty tři nálady pocítit, kdo si pustí celek v digitálu, projde možná plynulou cestou od pohybu ke zklidnění...“ prozrazuje Pavliš.
Na další detaily i singlové hudební ochutnávky se můžete těšit záhy. Nechcete-li, aby vám cokoli z toho uteklo, sledujte oficiální Facebook a Instagram Clarinet Factory, kde zjistíte mimo jiné i více informací o plánovaných koncertech, jejichž aktuální výčet najdete níže…
Nadcházející koncerty Clarinet Factory
7. 2., Tábor – Divadlo Oskara Nedbala
22. 4., Praha – ČRo Studio 1 (komorní řada SOČR)
22. a 23. 5., derniéra Pan Pros (DOX)
26. 5., Recklinghausen – Ruhrfestspiele
8. 6., Kmochův Kolín
19. 6., Klatovy – Jezuitská kolej
21. 6., Šternberk – Klášterní slavnosti
22. 6., Panenský Týnec – Ozvěny z kamene