Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Pravidelně vystupuje po celém světě jako sólista s barokním a renesančním repertoárem či jako komorní a orchestrální hráč. Spolupracoval se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra či AKAMUS a s dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet-Séguin či Christina Pluhar.
Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar. Doktorát získal na JAMU v Brně.
Čižmář se intenzivně věnuje ediční, badatelské a popularizační činnosti v oblasti staré hudby, zejména loutnové. Je zakladatelem České loutnové společnosti a editorem řady publikací, které kombinují vysoký muzikologický standard s hudebním uměním zachyceným na nahrávkách (Codex Jacobides, Losyana). Dělá veřejné prezentace a přispívá do hudebních periodik.
Jan Čižmář vyučuje hru na loutnu a příbuzné nástroje na MUK Wien, AMUZ Karola Szymanowského v Katowicích, na JAMU v Brně a na Konzervatoři v Českých Budějovicích. Působil také na Akademii staré hudby při FF MU v Brně a jako hostující pedagog na řadě dalších škol v zahraničí. Pravidelně vyučuje na kurzech a masterclass v Evropě i zámoří.
Před týdnem v pátek 24. května vydal u Supraphonu unikátní album loutnové hudby od hraběte Jana Antonína Losyho (1651–1721) v edici Hudba Prahy osmnáctého století. Toto album přináší nový pohled na Losyho dílo a obsahuje nahrávky, které kombinují vysoký muzikologický standard s uměleckým výkonem.
Jan Čižmář k albu poznamenal: „Myšlenka alba s dílem Jana Antonína Losyho je součástí širšího projektu, který se jmenuje „Losyana“ a obsahuje čtyři části: rozsáhlou studii (Acta Losyana) o jeho díle, rodině a historických souvislostech – a to nejen hudebních, katalog jeho děl (Opera Losyana), který zahrnuje i ty nově objevené, které jsou pak publikovány v řadě Editio Losyana a některé z nich nahrány právě na tomto albu. Můj zájem o Losyho je dlouhodobý. Cítil jsem vůči němu dluh, protože mi přijde, že jako loutnista je nedoceněný – často se říká, že ve své době byl oceňován především proto, že byl šlechticem. A právě to má naše album napravit, ukázat, že byl obdivován zejména proto, že jeho hudba byla nesporných kvalit.“
Po smrti se Jan Antonín Losy dočkal pocty od svého mladšího kolegy Sylvia Leopolda Weisse, který jeho památku zvěčnil svým slavným Tombeau. K tomu Jan Čižmář poznamenal: „Tombeau je na albu záměrně umístěno až na konci. Tvoří hudební poctu skladbám Jana Antonína Losyho a posluchač tak dostává nahrávky v uceleném dramaturgickém kontextu, s poutavým příběhem.“
Jan Čižmář k realizaci nahrávky přizval kolegy z polského souboru {oh!} Ensemble, v jehož čele je houslistka Martyna Pastuszka. Výsledkem je objevná nahrávka, jež v premiéře představuje Losyho loutnové skladby v neobvyklých a pestrých zvukových podobách.
Z KONCERTNÍHO DIÁŘE JANA ČIŽMÁŘE:
07.06. - Slovanské hradiště v Mikulčicích, Noc kostelů
13.06. - PF Café, Brno – Musica LOSYANA – křest CD „Losy“
14.06. – Vizovice – Musica LOSYANA
20.06. - Synagoga Kolín – Misterios del Amor
26.06. - Brno, Špilberk – Misterios del Amor a Štěpán Rak (kmotr CD)
Více informací: https://www.plaisirsdemusique.org/musician/jan-cizmar
MULTILINK: https://supraphon.lnk.to/JanCizmarLosyWeissWE