Jeho charisma a přirozený talent jak v herectví, tak ve zpěvu okamžitě publikum zaujme. Ve svých třiadvaceti letech si získal pozornost v muzikálu režiséra Šimona Cabana, s hudbou od Borise Urbánka a libretem Jaromíra Nohavici, inspirovaném Shakespearovou Romeo a Julií, který se hrál v Ostravě v Národním divadle Moravskoslezském. V současnosti Radek Melša exceluje ve dvou hlavních muzikálových rolích – v Sweeney Todd: Ďábelský lazebník z Fleet Street a v Producentech, kde jeho výkon v roli Leo Blooma získal nominaci na prestižní Thálii. Melša je však úspěšný nejen v muzikálech. Projevil svou hereckou flexibilitu a rozmanitost v televizních seriálech, filmech a činoherních představeních. V červnu oslavil třicetiny již jako člen hereckého souboru Městských divadel pražských, kde se nyní na scéně Divadla ABC představí v titulní roli nové inscenace Ježek – o slavném skladateli a spolupracovníkovi Osvobozeného divadla.
Radek Melša začal od letošního roku také spolupracovat se Supraphonem a již se podílel na vzniku dvou audioknih. Načetl několik povídek do audioknižních kompletů s výběry z díla Bohumila Hrabala a Jana Nerudy.
Radku je pravda, že už v době studia na konzervatoři jste měl příležitost si zahrát v profesionálním divadle?
Měl jsem obrovské štěstí, že můj hlavní obor, tedy zpěv, vedla Hanka Fialová, která nejen, že je úžasnou a inspirativní muzikálovou hvězdou a vícenásobnou držitelkou Thálie, ale především je bezvadným přímým člověkem, prozíravým pedagogem a bylo hezké, že ke mně přistupovala až s jaksi mateřským citem.
Jak se stalo, že z muzikálového oboru jste na JAMU přehodil výhybku směrem k činohře?
Hlásil jsem se na oba obory – na muzikál i na činohru. Všichni kolem mi vštěpovali, ať jdu na činohru, že času na zdokonalování se ve zpěvu i v tanci bude dost. Neměnil bych. Ale zpětně vidím, že to není vůbec tak zřejmé. A že záleží na miliardě faktorů, kudy se studium může ubírat.
Vám v té době přišla zajímavá nabídka na titulní roli v muzikálu Romeo a Julie – Poselství lásky.
Byla to jedinečná nabídka. Ve své podstatě šlo o klasického Shakespeara v překladu Jiřího Joska. Dojemná inscenace. Blankvers propojený s nádhernou muzikou Borise Urbánka.
Vím, že je pro vás velmi důležitá hudba, a to nejen ta, která je součástí představení, ve kterých hrajete.
Prošel jsem několika různorodými hudebními tělesy. Nejdříve jsem se připojil ke kapele, která vznikla na jedné ostravské ZUŠce. Pak jsem část života strávil v klasické garážové rockové středoškolské skupině Black Fleck. V rámci konzervatoře jsme založili jazzové uskupení The JazzCake. No a teď jsme spolu s Hankou Holišovou a Míšou Hasalovou součástí brněnského big bandu New Time Orchestra. Našlapaná muzika, nádherné aranže, to opravdu stojí za to.
V Národním divadle Moravskoslezském vás mohou diváci nyní vidět v muzikálech Producenti a Sweeney Todd: ďábelský lazebník z Fleet street.
Obě role, které v těchto produkcích mám, jsou krásné a jsem za ně velmi vděčný. Ostrava je vůbec výjimečná v tom, že vytváří podmínky pro velkolepé, světově známé muzikály.
Za roli Leo Blooma v Producentech jste byl v širší nominaci na cenu Thálie – to je asi hezký pocit?
Udělalo mi to obrovskou radost. Převážně ale i fakt, že z tohoto kusu vzešly nominace tři. Dvě široké a jedna úzká pro Tomáše Savku, který ji dokonce i proměnil.
Nyní jste ve stálém angažmá Městských divadel pražských.
K tomu se váže i zajímavá historka. Inscenace Vojna a mír, ve které jsem vystoupil, byla v rámci zájezdového představení v Děčíně. Samo o sobě začít zájezdem s novým kolektivem je poněkud vzrušující skutečnost. Jenže, navíc k tomu, den předem onemocněl Stanislav Lehký, který hraje otce mé postavy. Nebylo zbytí, narychlo do představení naskočil Michal Dočekal, který Vojnu a mír režíroval. Nestandardní stresový zážitek, kdy hrajete v cizím prostředí, s novými lidmi, snažíte se nic nezvorat a vašeho otce narychlo zaskakuje umělecký šéf divadla. Bylo to pro mě velmi utužující.
Jedete na vlně – daří se vám na několika divadelních scénách, točíte televizní seriály, vědí o vás filmoví tvůrci… Jak to vidíte vy sám?
Je to fakt hukot, ale jsem nadevše rád. O tom všem jsem snad ani nesnil. Kdybyste to řekli tomu kloučkovi, který na začátku cesty rozklepaně a s trémou čeká na svůj výstup na pěvecké soutěži ZUŠek, asi by vám nevěřil. Uvidíme, jak se to vyvine dál.
Jaký je váš vztah k audioknihám? Letos jste přispěl svým hlasem hned do dvou.
Mám z toho radost, protože mě velmi baví práce se slovem. Je úžasné, když se vaše práce zhmotní v podobě CD a posluchači se k ní mohou vracet. Navíc jsem dostal od producentky Nadi Dvorské pozvání k účasti na velmi zajímavých projektech, kde se setkávají nahrávky legendárních herců, jako byli pánové Hrušínský, Kemr nebo Brodský, s těmi současnými. Těším se, že se budu moc do nahrávacího studia k načítání knih snad brzy vrátit.