PETR POPELKA

ROZHOVOR

Koupit album
Katalogové číslo: SU 4347-2

Během několika let vystoupala hvězda Petra Popelky mezi světovou dirigentskou elitu. Současný šéfdirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu hostuje u předních evropských i amerických orchestrů a na světových operních scénách. Bedřich Smetana pro něj není „povinný národní klasik“, ale velká láska a prostor pro umělecké hledání. Petr Popelka se SOČR nahrál kompletní symfonické dílo Bedřicha Smetany, které zahrnuje cyklus symfonických básní Má vlast, Smyčcový kvartet „Z mého života“ upravený do orchestrální podoby Georgem Szellem, Triumfální symfonii dedikovanou císaři Františku Josefovi I. a trojici „švédských“ symfonických básní inspirovaných Lisztovým vzorem. Výjimečná nahrávka vyšla u Supraphonu na vrcholu Roku české hudby a ke 200. výročí Smetanova narození – těsně ke konci loňského roku.


Ještě před vydáním trojalba jsme Petru Popelkovi položili pár otázek.


Pane dirigente, kde se vzal záměr natočit Smetanovo symfonické dílo?


Tato první idea vznikla, již když jsem přišel v roce 2022 do Symfonického orchestru Českého rozhlasu jako šéfdirigent. Začali jsme řešit, co bychom si přáli zaznamenat. Ležel mi na srdci Bedřich Smetana, protože se právě blížilo dvousté výročí jeho narození. Rozhodli jsme se pro tento velký projekt a pro komplet, který je tak úzce spjatý s českou kulturou. A i když se Má vlast zaznamenala tisíckrát, chtěli jsme zachytit tuto éru a dobu, ve které žijeme. Možná za padesát let to budou naši nástupci slyšet trochu jinak.


Jaký význam má pro vás cyklus symfonických básní Má vlast?


Vrcholnou Mou vlast by člověk měl dělat trochu jako operu, jako velký příběh… Jako cyklus básní s tematikou rodné země je v dějinách hudby naprosto unikátní, a hlavně, neznám dílo, které by bylo s větší láskou napsané.


Co vás na Smetanovi nejvíce fascinuje?


Obdivuji jeho dramatický talent. Každou notou cítíte, že jde o vůli vyprávět příběhy, které jsou slovy těžko zaznamenatelné. A to je zároveň klíč k dnešním posluchačům. Naším záměrem a snahou bylo, aby nahrávka měla v popředí děj vyprávěný tóny.


Jste spokojený s výsledkem?


Byla to nádherná spolupráce. Natáčeli jsme ve studiu S1 Českého rozhlasu, kde vynikne určitá zvuková blízkost nahrávek. Navíc jsme také nahrávali ve formátu Dolby Atmos, který bude pro fajnšmekry ke stažení. A když jsme nahrávku s hudebním režisérem Petrem Strejcem a mistrem zvuku Rostislavem Supou dostříhávali, bylo nám líto, že už ten tvůrčí proces končí. Nespěchali jsme, šlo nám o to udělat všechno co nejlépe. Jsem nadmíru spokojený.

Připojené video