Czech Ensemble Baroque v čele s dirigentem Romanem Válkem uvede 21. března 2016 v obnovené světové premiéře velikonoční oratorium Františka Xavera Richtera La Deposizione dalla croce – Snímání z kříže. Další koncert abonentního cyklu Bacha na Mozarta! se uskuteční v koprodukci s Velikonočním festivalem duchovní hudby a bude prostřednictvím Českého rozhlasu Vltava přenášen do sedmi zemí Evropy. Na další den, 22. března, bude reprízován na zámku v Holešově, v místě dlouholetého působení F. X. Richtera. V květnu 2016 se také uskuteční natáčení nahrávky tohoto díla pro vydavatelství Supraphon. Po CD Requiem Es dur z roku 2014 tak v prosinci 2016 přijde na svět nahrávka díla opomíjeného skladatele, kterému se Czech Ensemble Baroque bude kontinuálně věnovat i v příštích letech.
Na novodobém uvedení oratoria se vedle orchestru Czech Ensemble Baroque, který řídí Roman Válek, a sboru vedeného Terezou Válkovou podílí také přední sólisté. V hlavní roli Marie Magdalské se představí renomovaná sólistka ND Praha, manželka sólisty Adama Plachetky a hlas oficiální vrze České státní hymny, sopranistka Kateřina Kněžíková. Roli Josefa z Arimatie zastane vynikající německý tenorista Marcus Ullmann, skutečnou světovou raritou, kterou se podařilo pro provedení získat, je mužský soprán Philippe Mathmanna (Německo). Dále se představí polský kontratenorista Piotr Olech, který již se souborem nejednou spolupracoval a také stálá sólistka Czech Ensemble Baroque, sopranistka Lenka Cafourková Ďuricová.
Obnovení oratoria Snímání z kříže je v pořadí druhým projektem z řady restaurování děl opomíjeného skladatele s moravskými kořeny. Brněnská premiéra se uskuteční v koprodukci s již 25. ročníkem Velikonočním festivalem duchovní hudby 2016, pořádaným Filharmonií Brno. Bude do přímého přenosu snímána Českým rozhlasem Vltava a prostřednictvím mezinárodní rozhlasové sítě EBU bude vysílána celkem do sedmi zemí Evropy. Koncert tak bude sdílen rozhlasem z Frankfurtu, Saarbrückenu, Berlína, Madridu, Zagrebu, Bukurešti, Sofie, Vilniusu a Stockholmu.
La deposizione dalla croce – Snímání z kříže je jediným italským oratoriem Franze Xavera Richtera (1709–1789), skladatele českého původu, který patřil jako člen tzv. mannheimské školy k předním průkopníkům hudebního klasicismu. Autor libreta abbé Giovanni Claudio Pasquini (1696–1763) působil jako dvorní básník ve Vídni a Drážďanech. Text vznikl roku 1728 ve Vídni pro Johanna Josefa Fuxe, roku 1744 jej Pasquini přepracoval pro Johanna Adolfa Hasseho. Richterovo zhudebnění je třetím v pořadí, poprvé (a také zatím naposledy) zaznělo na Velký pátek roku 1748 o osmé hodině večerní v mannheimském dvorním kostele.
Text je typickou velkopáteční kontemplací nad Vykupitelovým utrpením. Pod křížem se v podvečer shromažďují Ježíšovi učedníci Jan, Josef z Arimatie, Nikodém a Šimon, aby společně s Máří Magdalénou sňali Mistrovo tělo a připravili k uložení do hrobu. Přemítají nad tím, čeho byli právě svědkem, a srovnávají krajní projev Boží lásky s hříšností svou i celého světa.
O interpretech
Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir
Profesionální ansámbl zabývající se stylovou interpretací děl starších slohových období v autentické interpretaci na dobové nástroje, založený roku 1998. Jeho členy jsou instrumentalisté a zpěváci z České republiky, Slovenska, Maďarska, Polska a Německa, jako sólisté se uplatňují Adam Plachetka, Pavel Šporcl, Ludmila Peterková a další. Soubor je rezidenčním ansámblem Hudebního festivalu Znojmo, vystupuje na předních festivalech v ČR i zahraničí. Od září 2012 realizuje ansámbl v Brně abonentní cyklus staré hudby Bacha na Mozarta!, již od roku 2003 organizuje vlastní workshop Letní škola barokní hudby na zámku Holešov.
Roman Válek
Absolvent studia dirigování na JAMU (1991, Josef Pančík) a mistrovských kurzů u Helmutha Rillinga a Maria van Alteny, působil nejprve jako sbormistr (Janáčkova opera v Brně, Ars Brunensis Chorus, Pražský komorní sbor aj.). Od roku 2000 se věnuje výhradně dirigování, spolupracuje s většinou orchestrů v ČR (intenzivně zejména s Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín). Zkušenosti s vedením vokálních těles zúročil také jako operní dirigent (Opava, Ostrava, ND Praha). Jím založený Czech Ensemble Baroque patří k předním tělesům staré hudby u nás.
Kateřina Kněžíková – Maddalena (soprán)
Vystudovala pražskou AMU (2010, Jiřina Přívratská), je laureátkou řady soutěží a přehlídek. V roce 2005 debutovala v ND v Praze jako Zerlina, od roku 2006 je stálou členkou ansámblu. Hostovala také na dalších scénách v ČR a zahraničí (Theatre de Caen, Opéra Royal de Versailles, Theatre Royal de La Monnaie Brusel, Opéra de Dijon). Pravidelně vystupuje na prestižních mezinárodních festivalech u nás i v zahraničí, jako sólistka spolupracovala mj. s BBC Symphony orchestra a Cameratou Salzburg. Spolu s Jiřím Bělohlávkem natočila roku 2008 novou oficiální verzi České státní hymny.
Marcus Ullmann – Giuseppe d’Arimatea (tenor)
Studoval na Musikhochschule Dresden (Hartmut Zabel, Margret Trappe-Wiel), později v Berlíně (Dietrich Fischer-Dieskau) a Karlsruhe (Marga Schiml). Po ukončení studií byl angažován ve Staatstheater Mainz a Semperoper v Drážďanech, hostoval také v Teatro la Fenice, Teatro dell’opera di Roma, Teatro Comunale Firenze a Los Angeles Opera. Na světových pódiích vystoupil s dirigenty jako Ivor Bolton, Frans Brüggen, Riccardo Chailly, Enoch zu Guttenberg, Sigiswald Kuijken a Kent Nagano. Uplatňuje se též na poli písňovém, intenzivně spolupracuje s klavíristy Alexandrem Schmalczema Martinem Stadtfeldem.
Philippe Mathmann – Giovanni (soprán/kontratenor)
Studia zpěvu zahájil roku 2003 v Lippstadtu jako baryton u Friederike Vomhof-Surrey. Od roku 2006 se věnuje oboru kontratenor, kromě studií u Heike Hallaschka(Münster) a Renate Faltin (Berlín) absolvoval řadu mistrovských kurzů (Kai Wessel, Barbara Schlick, Emma Kirkby). Je laureátem mezinárodní pěvecké soutěže Giulia Perottiho, jako sólista barokních oper vystoupil mj. v Potsdami a Schwetzingenu. Kromě zpěvu je aprobovaným lékařem – specialistou v oboru audiologie a foniatrie na klinice Charité – Universitätsmedizin v Berlíně.
Piotr Olech – Simone (alt/kontratenor)
Absolvent Hudební akademie v Gdaňsku (Piotr Kusiewicz) a oboru hudební výchova na varšavské univerzitě, jako kontratenor se nadále vzdělával na mistrovských kurzech (Kai Wessel, Paul Esswood, Stephen Taylor). V letech 1995–2000 byl členem polské komorní vokální skupiny Cantus, jako sólista spolupracuje s komorními operami ve Varšavě a Krakově a s významnými tělesy staré hudby (Concerto Polacco, Concerto Köln, Capella Cracoviensis, Solamente Naturali aj.). Je lektorem na univerzitě Marie Curie-Skłodowské v Lublinu, vede kurzy barokního zpěvu v Lidzbark Warmiński a na LŠBH v Holešově.
Lenka Cafourková Ďuricová – Nicodemo (soprán)
Operní zpěv vystudovala na brněnské JAMU(Natalie Romanová-Achaladze), dále se vzdělává na mistrovských pěveckých kurzech(Peter Dvorský, Regina Renzowá Jürgens, Gabriela Beňačková). Od roku 2011 hostuje na moravských operních scénách (Brno, Olomouc), za roli Folie v Rameauově opeře Platée (režie Constance Larrieu, dirigent Roman Válek) byla nominována na cenu Thálie 2014.
Následující koncerty 4. sezóny cyklu Bacha na Mozarta!
21. duben | 19:30 | Konvent Milosrdných bratří: Velikonoční kantáty
Program: J. S. Bach: Actus Tragicus BWV 106, Himmelfahrts-Oratorium BWV 11, aj.
Účinkují: P. Wagner – viola da gamba, L. Cafourková, M. Cukrová, V. Čížek, J. M. Procházka a další
1. červen | 19.30 | Besední dům: W. A. Mozart: Velká mše C moll
Solisté: K. Kněžíková, J. M. Procházka, L. Cafourková, J. Kubín, V. Čížek a další