Nejen hodiny a dny strávené ve studiu, ale také intenzivní ruční práce – i to je očekávané nové, a zřejmě poslední řadové Priessnitz Beztíže, které vychází u Supraphonu právě dnes, v pátek 7. října a uvádí jej po prvním singlu Mrzáci nyní lyric video Tadeáše Haagera ke skladbě Tam na poli (podívejte se zde: http://y2u.be/zlncIVAUJ0Q). Kapela, jež se na novince dle svých slov vrací „v kruhu na místo činu“, se při tvorbě vizuálního stylu alba spojila s grafickým designérem a pedagogem pražské VŠUP Petrem Babákem a vznikl unikátní koncept, kdy je každý kus Beztíže jedinečným dílem s kresbou některého z členů Priessnitz.
“Bylo to vlastně docela jednoduché, sešli jsme se v kavárně, kde jsem Petrovi navrhl, jestli by nechtěl udělat design našeho nového alba Beztíže. A protože tuším, že minimálně v devadesátkách jsme jeli na stejné vlně, co se hudby týče, bylo jasné, že Babák je náš člověk. Pak už jsme to nechali na něm a jeho spolupracovnících z Laboratoře,” komentuje Jaromír Švejdík začátek spolupráce.
Sám Petr Babák k tomu pak říká: “Beztížné kresby – to byl základní impuls a dále nosné téma, kdy chceš nakreslit něco, co důvěrně znáš, co umíš, ale naším nástrojem ani náhodou. V rámci dvou intenzivních sezení tak následně vznikla naprosto originální sada boxů, na kterém se přímo podílela ruka toho či onoho kapelmajstra. Někdy záznamové kresby jako od Milana Grygara, jindy přísný obal rovnou použitelný pro britskou postpunkovou kapelu Bauhaus. Dostali jsme se i vizuálně blizoučko k ikonickému obalu Unknown Pleasure od Joy Division, totiž jeden nástroj složený z pěti černých fixek zavěšených do elastických gumiček a nervní linka autora navrch, to málem dokázal… V té hromadě ale najdete třeba i naprosto beztížnou čmáranici na první pohled jako od půlročního dítěte. Těšte se prostě na hrabačku!”
Album je zabaleno do průhledné DVD krabičky tak, aby maximálně vynikl grafický koncept vytvářený speciálními nástroji Laboratoře Petra Babáka a Matěje Hanauera. Na krátké video z procesu tvorby se můžete podívat na Facebookové stránce Priessnitz zde.
Pokreslování obalů ale není jediná ruční práce, kterou kapela v souvislosti s albem Beztíže absolvovala. Jak prozrazuje Jaromír Švejdík, říkají tak Priessnitz i způsobu, jakým album nahrávali, tedy „postaru“ po jednotlivých písních.
“Chtěli jsme natočit pravdivé album, tedy aby hrálo tak, jak to hrajeme na podiu, nic víc, nic míň. Bylo jasné, že k tomu budeme potřebovat velké studio a velkého producenta. Proto padla volba na SONO a producenta Dušana Neuwertha, který měří bezmála 190 cm, a patří ve svém oboru k tomu nejlepšímu, co tu máme. Celej koncept nahrávání vymyslel on, tedy od přípravných prací ve zkušebně, přes natáčení nástrojů v Sonu a posléze vokálu u mě na baráku v Jeseníkách, až po závěrečný mix,” dodává Švejdík, který zároveň přiznává, že Neuwerthův vliv na finální zvuk Beztíže byl zásadní: “S Dušanem se známe spousty let, takže přesně ví, co jsme za kapelu a co potřebujeme. Ač má album Beztíže neuvěřitelně přirozený zvuk, jen Dušan ví, kolik práce a pochybností ho to stálo.”
Priessnitz se navíc také stali kurátory listopadového čísla časopisu Full Moon a aktivně spoluvytváří jeho kompletní obsah. Členové kapely zde odhalí mnoho svých inspirací a oblíbených kapel, unikátní bude také obálka magazínu, která vyjde hned ve dvou podobách. Full Moon #67 v režii Priessnitz vychází 14. listopadu.
Nové album Priessnitz poprvé představí naživo hned den po oficiálním vydání, tedy v sobotu 8. října, kdy zahrají v Priessnitzových léčebných lázních v Jeseníku. Další „beztížné“ koncerty jsou pak v plánu v prosinci, aby si fanoušci mohli novinku pořádně naposlouchat. Aktuální výčet plánovaných zastávek najdete níže nebo Facebookovém profilu kapely zde.
Album vzniklo za podpory OSA Partner.
Priessnitz Beztíže – vánoční turné