Jaké hity dobývaly hitparády v roce 1968, kdy Československo prožívalo konec velkých nadějí? Supraphon připravil speciální stránku na Supraphonline, kde jsou alba a písně, které mapují hudbu v historicky důležitých letech.
ZDE: https://www.supraphonline.cz/special/1968
10 SLAVNÝCH PÍSNIČEK JUBILEJNÍHO OSMIČKOVÉHO ROKU:
1. Marta Kubišová – Modlitba pro Martu
Martě Kubišové ještě nějaký čas před srpnovou invazí složil skladatel Jiří Brabec hudbu pro jeden díl seriálu Píseň pro Rudolfa III. – díl se jmenoval Hrabě Monte Christo. Spolu s textařem Petrem Radou napsali přímo pro Martu Kubišovou Modlitbu postavenou na citaci J. A. Komenského „Vláda věcí tvých zpět se k tobě navrátí, lide, navrátí!“. Původní název sice je „Modlitba“, ale později se o písni nemluvilo jinak než o Modlitbě pro Martu. Tento citát byl ihned pochopen jako protest proti okupaci Československa. Marta Kubišová ještě stačila píseň nahrát – pouze za doprovodu elektrických varhan – na své album Songy a balady, které vyšlo u Supraphonu v roce 1969. O dva roky později již měla Marta Kubišová komunistickými cenzory zakázáno veřejně vystupovat. K dalšímu veřejnému provedení Modlitby se zpěvačka dostala až v listopadu 1989 na Václavském náměstí, 21 let po její premiéře. Modlitba se stala také soundtrackem sametové revoluce.
2. Karel Kryl – Bratříčku zavírej vrátka
Vedle nepochybné hudební, pěvecké a básnické kvality se Bratříček stal symbolem také pro společenské souvislosti kolem roku 1968 a dál. Karlu Krylovi byl osudem dán jen velmi krátký koncertní kontakt s českými a slovenskými diváky, tomuto albu pouze první náklad a zákaz po Krylově emigraci na podzim roku 1969. Zpěvákovo následné zahraniční působení mělo v podobě pašovaných elpíček a kazet plus rozhlasového vysílání Svobodné Evropy důležitý neoficiální ohlas.
3. Jaromír Vomáčka – Dobře míněná rada (Běž domů Ivane)
Jaromír Vomáčka byl český hudební skladatel populárních písní a především divadelní a filmové hudby, klavírista a herec. Jeho častuška o kýženě rychlém návratu Ivana k Nataše byla nahrána v rozhlasovém studiu rychle po invazi. Na zvukové nosiče se píseň dostala ale až v roce 1990. Jde o dokument doby, která byla neuvěřitelně těžká a zlomová.
4. Golden Kids – Časy se mění
Helena Vondráčková spolu s Martou Kubišovou a Václavem Neckářem odešli v roce 1968 z pražského Divadla Rokoko. Na podnět skladatele a producenta Bohuslava Ondráčka a dirigenta Josefa Vobruby zakládají trio Golden Kids (1968–1970). Jejich vystoupení Music Box No. 1 představovala u nás naprosto nový druh pořadu, v němž se uplatňovaly taneční i herecké předpoklady interpretů. Souběžně s těmito třemi hvězdami působil nejčastěji i orchestr stejného jména složený ze členů TOČR. Píseň Časy se mění ze zpěvníku Boba Dylana s českým textem Zdeňka Rytíře byla nahrána pro Supraphon v roce 1969.
5. Karel Gott – Lady Carneval
Od roku 1968 se datuje úzká spolupráce rodící se hvězdy Karla Gotta s Karlem Svobodou – z této spolupráce vznikly desítky stěžejních titulů Gottova repertoáru a oběma umělcům přinesla doslova mezinárodní věhlas. Tuto zlatou éru bezpochyby zahájila snad nejúspěšnější Svobodova píseň Lady Carneval (nahraná pro Supraphon v roce 1968) – Gott s ní vystoupil na mezinárodním písňovém festivalu v brazilském Rio de Janeiru a získal zlato za interpretaci. Lady Carneval se následně dočkala řady coververzí. Mimořádný ohlas této písně zajistil Karlu Svobodovi postavení jednoho z nejžádanějších autorů v české pop-music.
6. Waldemar Matuška – Slavíci z Madridu
Slavíci z Madridu jsou původem z Francie: slova napsal v roce 1965 jeden z nejvěhlasnějších francouzských textařů Pierre Delanoe na hudbu i u nás dobře známého zpěváka a hudebníka Huguesa Aufraye. V originále nese sice tento hit název Anglický slavík (Le Rossignol Anglais), ale i v původním textu zpívá, než přejde do angličtiny, opeřenec trochu španělsky. Proto možná Ivo Fischera, autora české verze textu, napadlo v písničce toto španělské spojení také využít. Aufray, autor melodie, říká, že se Španělskem nemá Anglický slavík z Madridu příliš mnoho společného: při skládání Slavíků se prý totiž velice inspiroval jednou venezuelskou lidovou melodií… Jisté je však jedno: Slavíci z Madridu v podání Waldemara Matušky si u nás dokázali dobýt takový úspěch, jaký píseň nezažila nikde jinde – samozřejmě kromě Francie. I pro samotného Aufraye je tohle zjištění velice příjemným překvapením! Waldemar Matuška nahrál tuto píseň na konci roku 1967.
7. Helena Vondráčková – Přejdi Jordán
Helena Vondráčková musela na dlouhou dobu vyřadit z repertoáru tuto píseň, která se tak stala jejím „trezorovým“ hitem. Naléhavý text Zdeňka Borovce patří mezi jeho nejlepší díla. Helena Vondráčková byla v roce 1968 na vrcholu naší tehdejší pop-music – na svém kontě měla již zlatého slavíka, spoustu velkých hitů, které postupně zdomácněly, výborný tým spolupracovníků v čele s producentem a skladatelem Bobanem Ondráčkem a především Golden Kids – zázračné spojení tří výborně se doplňujících hlasů a typů, jejichž velká kariéra (i zahraniční) měla teprve ještě přijít.
8. Petr Novák – Klaunova zpověď
George & Beatovens s Petrem Novákem za tuto píseň obdrželi hlavní cenu 1. beatového festivalu v Praze (1967), když krátce předtím získal Petr Novák zlatého slavíka za skladbu Náhrobní kámen (tehdy měl Zlatý slavík i kategorii „Nejlepší píseň“). Poté byla podepsána na tuto píseň smlouva s firmou Panton – zde také skladba v roce 1968 vyšla. „Zpověď“ měla obrovský úspěch a dodnes patří ke kultovním písním tohoto dnes již zesnulého interpreta.
9. Olympic – Želva
V roce 1968 se na trh dostává první česká beatová dlouhohrající deska – a současně i první LP Olympiku. Má název podle jedné z písní tandemu Janda – Chrastina Želva. V uvolněné atmosféře pražského jara osmašedesátého roku se zdá, že všechno spěje k zářným zítřkům. Olympic tráví letní dovolenou společně na břehu oceánu ve Francii, když skupinu 21. srpna zastihne zpráva o invazi bratrských vojsk. Jako o vše československé, tak i o známou rockovou skupinu z napadené země je v západní Evropě velký zájem. Olympiku se nabízejí možnosti vystupovat v různých francouzských hudebních klubech, natáčí film o svém působení v Paříži. Kapela nakonec nemůže využít jedinečné nabídky hrát coby předskokan turné populárního francouzského rockera Johnnyho Hallydaye…
10. Karel Černoch – Páteční
V roce 1968 vyšla Karlu Černochovi LP deska s názvem Páteční – podle uvedeného slavného hitu. Byly na ní také šlágry Zrcadlo (1967), Ona se brání (1968), které si vydobyly velkou popularitu díky rozhlasové soutěži Jiřího Černého Dvanáct na houpačce. Album ale také přineslo píseň 18 minut – ta, jakož i některé další tituly, byly důvodem ke stažení celé desky z prodeje – odrážely příliš výmluvně chmurnou atmosféru posrpnové doby. Původní nahrávku Černoch natočil s Rudolfem Roklem a studiovým orchestrem.