DASHA & EPOQUE QUARTET

ROZHOVOR

Koupit album
Katalogové číslo: SU 6762-2

Ellaboration je název nového alba zpěvačky Dashy a smyčcového Epoque Quartetu, který vydali u Supraphonu před Vánoci. Jeho základ tvoří písně z repertoáru americké jazzové zpěvačky Elly Fitzgerald, které protagonisté rozvedli, tedy elaborovali, do nových poloh a nuancí.


Nad albem si povídáme s Dashou i violoncellistou Epoque Quartetu Vítem Petráškem.


Dasho, jak se zrodil nápad natočit album, kde byste zpívala za doprovodu Epoque Quartetu?

Asi před čtyřmi lety jsme se po jednom ze společných koncertů bavili o tom, že bychom spolu chtěli udělat nějaký jazzový projekt. Kluci i já jsme sice z úplně jiného hudebního světa, ale spojuje nás mimo jiné právě láska k jazzu. Zjistili jsme, že se nejčastěji bavíme o Elle Fitzgeraldové, hrajeme některé její písně, a tak jsme se rozhodli náš projekt věnovat jí a pojmenovali ho Ellaboration. Shodli jsme se na tom, že ji nechceme napodobit, nýbrž jí vzdát poctu.


Okouzlila vás legendární Ella Fitzgerald svojí charakteristickou interpretací třeba i jinými zpěváky proslavených písní?

Její CD jsem dostala už před mnoha lety od tatínka. Bylo to snad i moje první CD. Nepropadla jsem jejímu hlasu hned, protože mi zprvu připadaly ty písně jako staroba. Na chuť jsem jí přišla až po několika letech, a pak jsem začala objevovat uměleckou hodnotu.


Vítku, autorem většiny aranží skladeb na albu Ellaboration je violista Epoque Quartetu Alexey Aslamas. Jak tuto věc vnímáte?

Aranže pojal naprosto skvěle. Když nám je předložil, nebylo třeba nic předělávat nebo měnit, byly ve stavu, kdy byla radost je zahrát. Některé jsou ale docela těžké. Nedílnou součástí nahrávky je přítomnost různých perkusivních nástrojů, které nahrál Šimon Veselý. S tím nápadem přišla Dasha, a protože si díky svému hudebnímu kamarádovi Pavlu Plánkovi zamilovala nástroj hangdrum, uvítala, že se na něj byl Veselý ochoten naučit.

 

Kdo finálně písničky vybíral?

Výběr písniček byl na Dashe. Měla to těžké, vždyť Fitzgeraldová nahrála bezmála sto alb a skvělých písní je na nich požehnaně.

 

Dasho, jak se vám písně projektu Ellaboration zpívají na koncertech před publikem?

K pěvecky tak náročným písním jsem pochopitelně musela dospět. Před lety, kdy jsem je začala důkladně poslouchat, jsem pochopila, že jsou naplněny úžasnou životní zkušeností, kterou zdaleka nemám. Ne že bych ji měla teď, ale nazpívat jsem je chtěla. Snažili jsme se je udělat nevšedně, Fitzgeraldovou nenapodobovat, ale uctít. Myslím si, že by jí naše album udělalo radost, protože byla otevřená nevšedním spojením.


Připojené video