LUKÁŠ VASILEK

ROZHOVOR

Koupit album
Katalogové číslo: SU 4333-2

Pražský filharmonický sbor je jedním z nejvýznamnějších českých profesionálních pěveckých sborů, který se může pochlubit bohatou historií a vynikající pověstí nejen v České republice, ale i v zahraničí. Sbor spolupracuje s předními světovými orchestry a dirigenty, pravidelně vystupuje na prestižních hudebních festivalech a v průběhu let vydal nejen u Supraphonu celou řadu oceňovaných alb. Nyní pomyslně navazuje na vysoce oceňované nahrávky: Kantáty Bohuslava Martinů (Gramophone Editor´s Choice, nominace na BBC Music Magazine Award) a Martinů Madrigaly, které Lukáš Vasilek nahrál s Martinů Voices v roce 2018 (Gramophone Editor's Choice, Diapason d´Or, Presto Classical či tuzemský Tip Harmonie), novým albem nazvaným Village Stories, které obsahuje skladby Leoše Janáčka, Igora Stravinského a Bély Bartóka inspirované lidovou hudbou. Do nahrávacího studia si sbormistr a dirigent Lukáš Vasilek přizval celou plejádu skvělých sólistů – jsou mezi nimi například sopranista Kateřina Kněžíková, mezzosopranistka Jana Hrochová, tenorista Boris Stěpanov, barytonista Jiří Brückler, klavíristé Zoltán Fejérvári, Kiril Gerstein a také Zemlinsky Quartet a Belfiato Quintet. Album vydává Supraphon na CD i v digitálních formátech.


Těsně před vydáním alba Village Stories s hudbou významné trojice skladatelů 20. století, kteří byli výrazně ovlivněni lidovou hudbou a integrovali ji do svého hudebního myšlení, jsme položili několik otázek Lukáši Vasilkovi, který nejen nahrávání v novém pražském kulturním centru VZLET vedl, ale stojí i za jeho dramaturgií.


Co bylo pro vás nejdůležitější pro vytvoření celkového pojetí alba?

Na začátku byla Stravinského Svatba – chtěli jsme zachytit naše nastudování a interpretaci. A ke Svatbě jsme pak hledali podobně originální díla vycházející ze slovanského folkloru. Volba Janáčkových Říkadel byla v podstatě jasná, ke Stravinskému perfektně sedí, ovšem třetí skladbu jsem hledal delší dobu. Na Bartókovy Tri dedinské scény, které jsem vůbec neznal, jsem narazil vlastně náhodou. A myslím, že to byla trefa. Spojení těchto tří skladeb je podle mě dokonalé.


Co bylo nejobtížnější při samotném nahrávání?

Jednoznačně hudba samotná. Všechny tři skladby jsou mimořádně náročné a vlastně i docela choulostivé, navíc ve velmi bizarních instrumentálních obsazeních. Nahrávání se neslo ve znamení obrovského nasazení všech, nutno říct nejen zpěváků a muzikantů, ale i hudebního režiséra, zvukového mistra a produkce.


Překvapilo vás něco při přípravě nahrávky?

Neřekl bych, všichni jsme chápali náročnost skladeb a připravovali jsme se velmi pečlivě. Už během zkoušek jsem se snažil odhadovat, jaká místa budou při realizaci nahrávky problematická, a podle toho jsem je také nazkoušel.


VIZITKA

Lukáš Vasilek je absolventem hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a dirigování na Akademii múzických umění v Praze. Od roku 1998 byl po jedenáct let sbormistrem Foersterova komorního pěveckého sdružení a v letech 2005–2007 působil jako druhý sbormistr operního sboru Národního divadla v Praze.


V čele Pražského filharmonického sboru stanul jako jeho hlavní sbormistr v roce 2007. Vedle práce na samostatných vystoupeních připravuje sbor také k účinkování v rozsáhlých operních, oratorních a kantátových projektech. Spolupracuje s proslulými světovými dirigenty (patří mezi ně například Daniel Barenboim, Christoph Eschenbach, Manfred Honeck, Fabio Luisi, Zubin Mehta, sir Simon Rattle) a orchestry (Berliner Philharmoniker, Česká filharmonie, Staatskapelle Dresden).


Pod uměleckým vedením Lukáše Vasilka vznikla již celá řada nahrávek Pražského filharmonického sboru pro mezinárodní společnosti i pro tuzemský Supraphon. V roce 2010 založil komorní sbor Martinů Voices, se kterým se věnuje především hudbě dvacátého a jednadvacátého století, rovněž pro mezinárodní společnosti i pro tuzemský Supraphon.


https://lukasvasilek.cz

Připojené video