Málokterý ze světových hornistů má tolik co říci k Mozartovým hornovým koncertům, jako Radek Baborák – nejvýraznější představitel české hornové školy, který řadu let spoluutvářel zvuk Berlínské filharmonie. Nyní představuje tyto hornové koncerty v úpravě se smyčcovým kvartetem v nové nahrávce Supraphonu. „Mně se zalíbila idea ukázat koncerty tak, jak mohly znít, když třeba přišel pan Leutgeb k Mozartům na návštěvu, potkali se tam s panem Michaelem Haydnem a panem Süssmayrem a společně si zamuzicírovali,“ uvádí Radek Baborák k tomu, co bylo impulsem pro vznik nahrávky a dodává: „Mozartova hudba patří do stálého repertoáru Baborák Ensemble a mým velkým přáním bylo, nechat zaznít tyto hornové koncerty v jiné – komornější verzi a podívat se na ně zase z jiného úhlu pohledu.“
Takové aranže byly za Mozarta běžné a dají vyniknout dialogu virtuózních partů prvních houslí a horny. Z dobových pramenů je zřejmé, že si Mozart hru na lesní roh zkoušel a bavil se u toho jako u žádného jiného nástroje. Tyto skladby psal povětšinou pro staršího přítele a vyhlášeného virtuóza Josepha Leutgeba. Autorovy poznámky v notách („W. A. Mozart se slitoval nad Leitgebem, oslem, volem a hlupákem.“) nebo čtyřbarevné provedení rukopisu 4. koncertu svědčí o vřelém vztahu a hravosti, kterou spolu oba pánové sdíleli. Hravost a radost ze společného muzicírování se otiskla i do nové inspirativní nahrávky Radka Baboráka a jeho přátel, která vychází na CD i digitálně v pátek 23. září 2016.
Baborák Ensemble čeká po vydání alba velké podzimní turné v Japonsku. Radek Baborák to komentuje: „Do Japonska se těšíme, bude to náš druhý zájezd do tohoto muzikantského ráje. Publikum je velmi pozorné, určitě tam bude řada mých fanoušků, kteří sledují pomalu každou notu, kterou zahraji. Nejvíce se těším na tu samozřejmost, s jakou japonští hudební činitelé, ať už ředitelé sálů, producenti nebo manažeři přijímají skutečnost, že jim jedeme předvést něco unikátního a jak to dovedou ocenit tím, že nám dají potřebný prostor a respekt pro naše umění a osobnosti. Vedle hraní s Baborák Ensemble mne tam letos čeká i dirigování Tokijské filharmonie, New Japan Philharmonic a také Yamagata chamber orchestra. Rovněž několik sólových koncertů a výroční 100. koncert Mito chamber orchestra se Seijim Ozawou. S Kyuschu Symphonic orchestra oslavíme narozeniny W. A. Mozarta až v lednu. Hraní v Japonsku je čirá radost!“
BABORÁK ENSEMBLE – JAPONSKÉ TURNÉ 2016
19. 11. – Kato
20. 11. – Kita Kyushu
21. 11. – Nagoya
22. 11. – Kanazawa
23. 11. – Yatsugatake
26. 11. – Tokio
CD Baborák Ensemble obsahuje skladby Wolfganga Amadea Mozarta: Kvintet Es dur pro lesní roh, housle, dvě violy a violoncello K 407, Hornové koncerty (č. 1 D dur K 412/514, č. 2 Es dur K 417, č. 3 Es dur K 447, č. 4 Es dur K 495) v úpravě pro lesní roh a smyčcové kvarteto
BABORÁK ENSEMBLE: Radek Baborák – lesní roh, Dalibor Karvay, Martina Bačová – housle, Karel Untermüller, Vilém Kionka – viola, Hana Baboráková – violoncello, Štěpán Kratochvíl – kontrabas www.baborak.com/…rak-ensemble